Základní informace o čárových kódech

Čárové kódy pro maloobchod

  • Čárové kódy se na produktech používají pro usnadnění práce prodejců – skenováním kódů u pokladny, při naskladnění produktů apod. Používání čárových kódů nepodléhá žádné právní úpravě, ale kódy musí musí splňovat uznávané průmyslové standardy.
  • Existují tři typy maloobchodních čárových kódů:
    • EAN13 – 13-ti místné celosvětově jedinečné čárové kódy používané ve většině zemí mimo USA a Kanadu. Mohou být použity na výrobcích po celém světě.
    • EAN8 – menší globálně jedinečný čárový kód určený pro VELMI MALÉ produkty. Teto formát je k dispozici pouze od společnosti GS1 a je obtížné jej získat, protože z 8 číslic je možné vytvořit mnohem menší počet kombinací/jedinečných čísel. Pro získání kódu EAN8 je třeba se stát členem GS1, předložit důkaz, že váš produkt je velmi malý a počkat, zda vaše žádost bude schválena.
    • UPC (nazývané také UPC-A) – 12-ti místné celosvětově jedinečné čárové kódy, které se běžně používají v USA a Kanadě (také použitelné na produkty po celém světě).
  • Naše čárové kódy EAN13 and UPC mohou být použity na jakýkoliv produkt kromě knih a časopisů.
  • Knihy vyžadují číslo ISBN, které se zakóduje do čárového kódu ISBN (ve formátu EAN13).
  • Časopisy vyžadují číslo ISSN, které se zakóduje do čárového kódu ISSN (ve formátu EAN13).
  • Všechny legální maloobchodní čárové kódy (včetně našich) pocházejí ze systému GS1. Čárové kódy můžete získat přímo od GS1, ale POUZE na základě licenčního ujednání. Pro jeho získání je potřeba vyplnit vícestránkový formulář a po absolvování schvalovacího procesu uhradit registrační poplatky. Následně budete muset platit ročních asociační poplatky. Alternativou je koupit si volně prodejné čárové kódy od věrohodné společnosti zabývající se prodejem čárových kódů, například od nás.
  • Maloobchodní čísla čárových kódů jsou celosvětově jedinečná čísla a jsou chráněna. Čísla čárových kódů pro maloobchod není přípustné vytvářet (pokud své produkty neprodáváte POUZE ve svém vlastním obchodě). Čísla čárových kódů je třeba zakoupit nebo získat prostřednictvím licenčního ujednání. Čárový kód získaný na základě licenčního ujednání je obvykle velmi drahý.
  • V maloobchodních čárových kódech nejsou zakódovány žádné informace o produktu. Čísla čárového kódu fungují jako jedinečné číselné identifikátory. V grafice čárového kódu je POUZE graficky zakódováno číslo zobrazené pod kódem. Skenování čárového kódu je jen rychlý způsob, jak zadat čárový kód do počítačového systému prodejce, aby se na pokladně zobrazovaly informace o produktu, ceny atd.
  • Prodejce musí  ve svém systému manuálně spárovat číslo vašeho čárového kódu s údaji o produktu. Když prodejce poprvé obdrží váš produkt, zadá číslo čárového kódu nebo naskenuje čárový kód do svého počítačového systému. Zároveň zadá další informace o produktu, např. název, popis, maloobchodní cenu, dodavatele atd. Následně, když je u pokladny naskenován čárový kód, zobrazí se zadané informace. Velké prodejní řetězce mohou vyžadovat, abyste všechny informace zadali do formuláře, který je poté automaticky vložen do počítačového systému.
  • Každý jedinečný produkt vyžaduje vlastní číslo čárového kódu, ale s tímto číslem pak můžete prodat tisíce nebo miliony jednotek stejného produktu. Například, pokud máte tři různé produkty a každý má pět různých barev, budete potřebovat 3 x 5 = 15 čárových kódů.
  • Nejlepší způsob, jak označit produktu čárovým kódem, je zakomponovat čárový kód přímo na obal nebo etiketu vašeho produktu. Grafiku čárových kódů dodáváme spolu s čísly kódů a můžete ji okamžitě použít pro tisk etikety. Pokud jste již obal produktu vytiskli, můžete přidat čárový kód jako samostatný štítek.
  • Čísla čárových kódů uvádějí NIC o zemi původu produktu nebo sídlo firmy. Prvních několik číslic čárového kódu ukazuje POUZE zemi původu samotného ČÍSLA čárového kódu. Naše čísla začínají číslem 07, což ukazuje, že ČÍSLO pochází z USA. Máme tisíce zákazníků, kteří bez problémů používají desítky tisíc našich čárových kódů ve více než 120 zemích světa.
  • Naše čárové kódy mohou být skenovány VŠECHNY prodejci po celém světě. Existuje však velmi malá skupina maloobchodníků, kteří mají zvláštní požadavky ohledně původu čárových kódů. Pro podrobnosti o přijímání čárových kódů po celém světě viz https://barcodes.cz/barcode-acceptance/
  • Naše čárové kódy lze použít ve všech zemích, s možnoou výjimkou Číny. Někteří čínští distributoři trvají na tom, aby byly výrobky označeny čárovým kódem, který pochází od GS1 ve vaší zemi. Je to proto, že se nesprávně domnívají, že prvních několik číslic čárového kódu ukazuje zemi původu produktu. Není tomu tak, ale tento nešťastný omyl může být pro některé výrobce, kteří chtějí prodávat své výrobky v Číně, velmi nákladný. Čínští distributoři vyvíjejí tlak na výrobce, aby získali čárové kódy GS1 což je časově náročné a drahé (registrační a asociační poplatky apod).
  • Maloobchodní čárové kódy mohou, ale nemusí být registrovány. Pokud si zakoupíte maloobchodní čárové kódy (EAN nebo UPC) od naší společnosti, budete si je moci bezplatně zaregistrovat na International Barcodes Database.

PRO ZAKOUPENÍ MALOOBCHODNÍCH ČÁROVÝCH KÓDŮ (EAN-13) KLIKNĚTE ZDE

Čárové kódy pro přepravky

  • Čárové kódy lze použít na přepravních nebo skladovacích kartonech obsahujících maloobchodní výrobky.
  • Čárové kódy ITF-14 se používají na kartónových krabicích.
    • Jedná se o 14místná čísla vycházející z maaloobchodního čárového kódu produktu uvnitř krabice.
    • Toto číslo se používá POUZE pro přepravu a skladování kartonů. Pokud je karton prodáván na maloobchodní úrovni, měl by být označen maloobchodním čárovým kódem (EAN13 nebo UPC), nikoli čárovým kódem ITF-14. Například šest lahví vína zabalených v krabici se mohou prodávat jako jeden produkt, který vyžaduje maloobchodní čárový kód (EAN13 nebo UPC).
    • Čárové kódy ITF-14 jsou větší než čárové kódy pro maloobchod a měly by obsahovat horní a dolní tlustou vodorovnou linii.

Klikněte ZDE pro zakoupení čárových kódů ITF-14

QR Kódy

  • QR kódy jsou čtvercové čárové kódy, které mohou obsahovat informace (např. odkaz na adresu URL webových stránek). K informacím zakódovaným v jejich grafickém formátu se lze dostat pomocí skenerů nebo aplikací pro chytré telefony.
  • QR kódy mohou být použity na maloobchodních produktech, ale produkt bude potřebovat zároveň i maloobchodní čárový kód.

Grafika čárových kódů

  • Čárové kódy lze vytvořit v mnoha různých formátech kódování.
    • Některé se používají pro označování maloobchodních produktů, jiné pro knihy nebo časopisy.
    • Jiný formát se používá pro přepravní kartóny (čárové kódy ITF-14)
    • Další formáty jsou vhodné pro sledování pohybu přepravních palet nebo kontejnerů
    • Jiný grafický formát lze využít pro sledování nebo inventorizaci zásob (například v knihovnách apod.)
    • Některé grafické formáty jsou dvourozměrné (QR kódy) a obsahují informace nebo odkazy na URL webových stránek
  • Jsme schopní vámp poskytnout grafiku ve všech těchto formátech