Rozdíl mezi čárovými kódy UPC-A a EAN-13

Čárové kódy UPC-A jsou v podstatě podskupinou čárových kódů EAN-13. Pokud kód EAN-13 začíná číslicí „0“, je jeho grafická podoba (kombinace černých a bílých pruhů) stejná jako grafická podoba formátu UPC-A. Jediná věc, která od sebe formát EAN-13 a UPC-A odlišuje, jsou čísla pod lištami kódu.  A to je vše co se týká rozdílu mezi čárovými kódy EAN-13 a UPC. Oba formáty lze snadno skenovat většinou používaných čteček čárových kódů.
Difference EAN-13 and UPC-A

Kdy mám použít EAN-13 a kdy UPC-A?

Čárové kódy UPC-A se tradičně používají v USA, zatímco čárové kódy formátu EAN-13 se běžně používají po celém světě. Většina obchodů po celém světě v současnosti akceptuje čárové kódy v obou formátech. Někteří prodejci však mohou dosud používat starší systémy, které pracují pouze s jedním nebo druhým formátem. Pokud prodáváte své výrobky v USA, použijte čárové kódy ve formátu UPC-A. Pokud váš produkt pochází ze zámoří (tedy z pohledu prodejců v USA:) nebo ho prodáváte v jiných zemích než v USA, je pro vás lepší čárový kód formátu EAN-13.

Pokud byste narazili na obchodníka, jehož systém bude mít potíže s čtením čárového kódu EAN-13 nebo UPC-A, není to velký problém. Možné řešení je buď ignorovat čísiici ‚0‘ na první pozici kódu nebo jí naopak na první pozici přidat v závislosti na tom, kolik čísel obchodníkův systém preferuje. Tato změna nastavení zajistí, že čárový kód bude skenován jako opačný formát. Samotné čáry v kódu zůstávají identické a čárový kód bude nadále globálně jedinečný.

Čárové kódy ve formátu EAN-13 lze koupit zde a UPC-A kódy zde.

Jak se z čísla stane čárový kód?

Každá číslice je zakódována do čárového kódu jako kombinace 7-mi bloků bílého nebo černého inkoustu. Celá sada číslic 0-9 se nazývá parita. Čárové kódy pro maloobchod mají minimálně 2 parity – jednu pro levou stranu a druhou pro pravou stranu. Je to tak proto, aby kódy šlo skenovat z jedné i z druhé strany (‚vzhůru nohama‘) a aby se v obou případech načetlo to samé číslo.

Původní 12-ti místný systém UPC (Universal Product Code) vytvořil v roce 1973 George Laurer, inženýr společnosti IBM. UPC kód pracuje se dvěma různými paritami – levou lichou paritou a pravou sudou paritou. Každá z nich se skládá se 6-ti číslic.

13-místný systém EAN-13 byl později představen jako nadmnožina čárových kódů UPC. Systém byl záměrně navržen tak, aby fungoval ve spojení s čárovými kódy UPC-A. Systém EAN-13 využívá levou lichou paritu i pravou sudou paritu čárových kódů UPC, ale přidává k nim další levou sudou paritu, která slouží pro výběr číslic na levé straně kódu.

Levá a pravá strana čárových kódů EAN-13 se skládá ze 6-ti číslic (jako u UPC). Funkcí počáteční číslice je tedy určit, která kombinace prvních 6-ti čísel použije nově vytvořenou levou sudou paritu. To znamená, že první číslice není zakódován v žádném čárovém kódu EAN-13, ale zato určuje způsob zakódování ostatních číslic.

V případě čísel začínajících na „0“, jako u našich čárových kódů, vedoucí 0 určuje, že počátečních 6 číslic bude používat levou lichou paritu (stejně jako v kódování čárového kódu UPC). To znamená, že grafická podoba čárového kódu EAN-13 (samotné ‚černobílé pruhy‘) je zakódována naprosto stejně jako u čárového kódu UPC, kterému chybí počáteční „0“.

Jak se čárový kód skenuje?

Skenery čárových kódů nečtou číslice pod čárovým kódem, pouze skutečné černobílé sloupce. Může se tedy stát, že čárový kód EAN-13 s počáteční číslicí „0“ je někdy skenery zaměněn za čárový kód UPC bez počáteční „0“ a naopak. Je to dáno převážně tím, co skener nebo softwarový systém očekávají. Pokud je čárový kód, který dosud nebyl zadán do systému prodávajícího, naskenován, nemá použitý software žádný bod reference k určení formátu čárového kódu. Předpokládá tedy, že jde o kód UPC. Pokud je do systému prodejce nejprve přidáno 13-ti místné číslo kódu EAN-13 a toto číslo je spárováno s odpovídajícím produktem, systém zpravidla funguje bez problémů. A tento postup následuje velká většina obchodníků – nejprve do svého systému zadají čárový kód výrobku a související informace poskytnuté ve formuláři kupujícího.

Naše zkušenost je taková, že k těmto problémům u obchodníků dochází velmi zřídka a pokud ano, dají se snadno a rychle vyřešit.

Obraťe se prosím na nás contact us pokud budete mít jakékoliv další otázky.

Pro koupi čárových kódů viz čárové kódy pro CD, čárové kódy pro DVD, ISBN knižní čárové kódy a ISSN čárové kódy pro časopisy.