Není kód jako kód

Včera jsem se na stránkách společnosti expando, která pomáhá obchodníkům rozšiřovat svůj obchodní záběr „Od obchodu, přes e-shopy, až na Amazon“ dočetl o zajímavé (a nepříjemné) zkušenosti s čárovými kódy. Přesněji řečeno s neověřenými čárovými kódy. To jsou ty, které si někdo vytvoří sám nebo je získá od nedůvěryhodného prodejce.

V dnešní době jsou EAN nebo UPC kódy pro e-commerce nezbytné. Amazon, eBay nebo Google shopping vyžadují, aby jednotlivé produkty obsahovaly unikátní identifikátory (více info zde). To by neměl být problém, protože sehnat čárové kódy EAN nebo UPC je poměrně snadné.  Na eBay se dá běžně koupit 1000 kódů za 30kč jenomže…není kód jako kód!

Levné EAN kódy se vám mohou prodražit

Koupě levného, neověřeného čárového kódu vám může způsobit velké nepříjemnosti a stát vás nakonec víc než je nezbytné.  Řekněme například, že na Amazonu zalistujete produkt s neověřeným kódem, který už vlastní někdo jiný jak to popisuje už zmíněný článek:

Jednou jsme prodejci začali listovat jeho kompletní sortiment jako unikátní, i když tam již dané produkty byly. Za několik dní se zalistovalo 10 000 produktů a ihned přišly první prodeje. Jenže po týdnu se ozval Seller Performance tým a všechny duplicitní produkty stáhl a varoval, že příště zakáže danému účtu prodávat (celý článek zde).

Něco podobného se stalo zákazníkům mého kolegy, kteří museli ručně přelepovat čárové kódy na etiketách 40 000 lahví vína! Podruhé si již pořídili unikátní čárový kód s platným prefixem GS1.

Kde tedy získat legitimní EAN kód?

Jako prodejce nebo výrobce máte nejméně dvě následující možnosti:

  1. Zaregistrovat se u GS1 Czech Republic. Jedná se o poměrně zdlouhavý proces, ale pro větší výrobce a prodejce je to jistě možnost.
  2. Získat čárové kódy od autorizovaného prodejce, který je schopen vám poskytnout jeden či mnoho unikátních EAN/UPC* kódů bez registračních poplatků, za jednorázovou cenu a s okamžitým doručením na váš email. Tato varianta se hodí zejména pro menší výrobce a prodejce.

V žádném případě tedy nekupujte neověřené EAN kódy a nezkoušejte si je ani jen tak vymyslet sami. Nestojí to za risk.

Amazon může časem produkty s neoficiálními kódy vyřadit, například v USA je již propojen přímo do databáze GS1 a jejich originalitu kontroluje.

Nutnost dodatečně měnit EAN/UPC kódy vám může uškodit i tím, že ztratíte recenze a hodnocení od zákazníků. Konkrétní info na toto téma s návody přímo od Amazonu (bohužel pouze v angličtině) jsou k mání zde.

Hodně štěstí a radosti z obchodování!

 

*13-ti místné EAN kódy se používají po celém světě zatímco 12-ti místné UPC kódy především v severní Americe.